• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

SEB lån via Advisa

Lena999

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 Juli 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Likaså där, är det avtalad OB så kan du räkna in det. Är det inte avtalad och du "råkar" bara arbeta OB varje månad så är det inte något som ska räknas med.

Hur ska jag visa för banken att det är avtalad ob? Kommer de att ringa till min chef för att få det bekräftat?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Nej, det står inget om det i anställningsavtalet. Det står bara omfattning och grundlön.

Då kanske du borde be om att få det justerat för självklart om 50% av din lön är provision så skulle jag rekommendera att du begär papper på ett provisionsavtal.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Då kanske du borde be om att få det justerat för självklart om 50% av din lön är provision så skulle jag rekommendera att du begär papper på ett provisionsavtal.

Edit: Trodde det var Terry som skrev.

Jaa du, i så fall skulle jag förklara för banken om de frågar.
Men det betyder att din OB inte är garanterad om den inte ingår i ditt lönevavtal. Det betyder också att ditt avtal är till sin grund ett 9-5 löneavtal med vanlig OB-ersättning, och nu råkar du för tillfället enbart jobba OB. Det är så jag ser på det.
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Ja tror detta förstoras till en större grej än vad det är, gör som tidigare skribent sa(lasseman) Skicka in anställningsavtal och de tre senaste lönespecifikarionerna. Om de nu ber om detta, vilket du TS sa Enligt advisa inte alltid behövs.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Ja tror detta förstoras till en större grej än vad det är, gör som tidigare skribent sa(lasseman) Skicka in anställningsavtal och de tre senaste lönespecifikarionerna. Om de nu ber om detta, vilket du TS sa Enligt advisa inte alltid behövs.

Det gör det inte alls?

Eller du kanske tror att det är ingen skillnad alls på OB-tid och vanlig?
Enligt mig är det STOR skillnad på att jobba 8 timmar vanlig och 8 timmar OB.

Men gör vad ni vill. Det är liksom poängen med diskussionen att vi ska reda ut frågeställningen istället för att bara skicka in lite skit och sen se vad som händer.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Försäkringskassan hämtar uppgifter från arbetsgivaren om årsinkomst när det ska beräkna sjukpenninggrundande inkomst. Så du borde kunna få årsinkomst från lönekontoret, där OB å övrigt är med
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Försäkringskassan hämtar uppgifter från arbetsgivaren om årsinkomst när det ska beräkna sjukpenninggrundande inkomst. Så du borde kunna få årsinkomst från lönekontoret, där OB å övrigt är med

Vad har det här med sjukpenning att göra?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp